He's mine all mine

 






 

Door Stefan Belderbos

"Dit werk kwam voort uit mijn fascinatie voor een geschilderde Christus van Jeroen Bosch. Hoe langer ik keek, des te meer ik overtuigd raakte dat deze Christus mij iets wilde zeggen. Tegelijkertijd wist ik dat het beeld mij niets meer kon vertellen dan wat ik op dat moment zag. Elke andere boodschap zou ik zelf in gedachten op de schildering moeten projecteren. Ik nam daarop het heft in eigen hand en maakte van mijn lichaam een projectiescherm. Door zelf te bewegen, kon ik deze statische Christus laten bewegen. Ik wilde hem een teken afdwingen en opnieuw tot een levende boodschapper van God maken.

Ik maakte een reeks foto’s. Toen ik deze had ontwikkeld, werd ik verrast. Op één foto doemde onverwacht een hand achter mij op uit het niets. Het was een beeld dat ik vooraf niet had voorzien. Was dit het teken? Was ik geslaagd?
Bij nadere bestudering werd duidelijk dat ik mijn doel voorbij was geschoten. Tijdens deze performance werd ik een poppenspeler en de geschilderde Christus een marionet. Ik was uit de koers geraakt. Toch raakte dit experiment wel aan de kern van mijn geloof. Mijn geloof als een streven en provocatie om een ongrijpbare God, die buiten onze kaders valt, te leren kennen. Dit kan naar mijn idee niet zonder vuile handen te maken, zonder valse wonderen en tekens. De kern voor mij ligt in het blijven zoeken en blijven bewegen."

 

Uit het boek ''De Crux. Christenen over de kern van hun geloof." Redactie:Cees Dekker en Reinier Sonneveld. Uitgeverij Buijten en Schipperheijn Motief, Amsterdam 2010.